امیرعلی فهیمی (کارشناس رسمی دادگستری )-حسابداری وحسابرسی

ساخت وبلاگ
تعطیلی پنج‌شنبه‌ها؛معلمان موافق،دانش آموزان گلایه‌مند
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

خبرگزاری تسنیم: پایان بخشیدن بر رویه تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس آنقدرها هم آسان و کم هزینه نیست با وجود آنکه برخی دانش‌آموزان از ساعات طولانی حضور در مدارس گلایه دارند اما معلمان از طرفداران جدی تعطیلی پنج شنبه‌ها هستند!

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم،‌ 5ماهی است که از حضور علی اصغر فانی در راس وزارت آموزش و پرورش می‌گذرد. در این مدت بارها طرح‌های مختلفی را زبان آقای وزیر شنیدیم طرح‌هایی از جمله سرانه‌ای کردن بودجه مدارس، خرید خدمات آموزشی از مدارس غیرانتفاعی و لغو تعطیلی پنج شنبه‌های مدارس که به نوعی خط بطلان بر ماجرای تعطیلاتی بود که در زمان دولت قبل رقم خورد.

پس از روی کارآمدن دولت یازدهم خبر افزایش ساعت کاری کارمندان تا ساعت 16.15 و لغو کاهش ساعت کاری که در دولت قبل رقم خورده بود با نارضایتی بسیاری از کارمندان دولت مواجه شد اما این افزایش ساعت کار اجرایی شد و این بار وزارت آموزش و پرورش در تلاش است تا بر ماجرای تعطیلی پنج شنبه مدارس خط پایانی کشیده و مجدد پنج شنبه‌ها را به تقویم آموزشی مدارس بازگرداند؛‌موضوعی که اعلام آن از سوی شخص وزیر کافی بود تا موج گسترده‌ای از مخالفت‌ها را در سطح جامعه ایجاد کند به گونه‌ای که وزارت آموزش و پرورش مجبور شد تا از موضع خود کوتاه بیاید.

اما چه اتفاقی افتاد که مسئولان جدید وزارت آموزش و پرورش تنها با گذشت 5 ماه از حضورشان در این مجموعه تصمیم برآن گرفتند که بر طرح "تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس" که در دولت قبل اجرایی شد، خط بطلان بکشند؟‌زمانی که به سراغ مسئولان جدید رفته و از آنها دلیل این کار را جویا می‌شویم متفق القول اعلام می‌کنند که تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس مصوبه قانونی نداشت این جمله را بارها از شخص نخست وزارتخانه یعنی آقای وزیر گرفته تا معاونان وی شنیده‌ایم.

** وقتی می‌گوئیم پنج‌شنبه تعطیلی یعنی پرورش دلبخواهی

وقتی می‌گوییم مدرسه تعطیل است یعنی کار را شل کردیم یعنی آموزش جای پای محکمی دارد و پرورش دلبخواهی است این جملات را حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرده و می‌گوید: سال تحصیلی آینده همچنان پنج‌شنبه‌ها مدارس تعطیل خواهند بود اما کنار این تعطیلی ازآن‌جایی که مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش تأکید دارد ساماندهی زمان آموزش در 5 روز هفته باشد و یک روز به فعالیت‌های فوق‌برنامه یعنی اردو، آموزش معلمان و فعالیت‌های تربیتی اختصاص یابد، وزیر آموزش و پرورش برای احیای این موضوع دستور دادند.

** استدلال‌های حاجی بابایی درخصوص قانونی بودن تعطیلی پنج‌شنبه‌ها

اما حمیدرضا حاجی بابایی وزیر سابق آموزش و پرورش که طراح و اجرا کننده ایده تعطیلی پنج‌شنبه مدارس بوده معتقد است که تعطیلی پنج‌شنبه مدارس مطابق با قانون است.

وی در این خصوص می‌گوید:تعطیل کردن 5 شنبه ها در راستای استحکام خانواده‌ها صورت گرفت باید از طریق بیشتر کردن زمان با هم بودن خانواده‌ها به مسائل تربیتی فرزندان بیشتر اهمیت داد. تصمیم‌گیری برای تعطیلی مدارس در روز 5 شنبه بر اساس فصل هشتم از این سند بر عهده شورای عالی آموزش و پرورش تحت عنوان ساماندهی زمان آموزش در دو نوبت مصوب شده است.در راهکار 1ـ1 سند تحول در آموزش و پرورش در مدارس متناسب سازی حجم و محتوای کتب درسی و ساعات و روزهای آموزشی با توانمندی ها مطرح شده است که تعطیلی 5 شنبه ها در مدارس در راستای این بند مصوب شده است.

وزیر سابق آموزش و پرورش بیان می‌کند: منحصراً باید برنامه های آموزشی در 5 روز اول دوره آموزشی باشد ولی مدارسی که توانایی مالی دارند می توانند برای روزهای 5 شنبه خود برنامه ریزی کنند تا دانش‌آموزان در این روز از برنامه ها استفاده کنند. در برنامه ساماندهی زمان آموزش هفته به سه قسمت تقسیم شده است که در آن روزهای 5 شنبه با مدیریت خانواده ها بسته شده است. برای تعطیلی 5 شنبه ها یک کار تحقیقاتی شده است و از 33 هزار نفر نظرسنجی به عمل آمده است که بیش از دو سوم این جامعه هدف با تعطیلی مدارس در روزهای 5 شنبه موافق بودند؛ این در حالی است که با توجه به اجرای این طرح به مدت 3 سال در کشور قطعاً این برنامه موافقان بیشتری را با خود همراه کرده است.بر اساس تعطیلی 5 شنبه های مدارس، برنامه های دیگری تدوین شده‌اند مانند ساعات موظفی معلمان که در صورت لغو تعطیلی مدارس در روزهای 5 شنبه این ساعات به هم می ریزد و باید نیرو های جدیدی برای افزایش ساعات آموزشی در نظر گرفته شود که این امکان پذیر نیست.

** هر وزیری ساز خود را می‌زند

صرف نظر از قانونی یا غیرقانونی بودن تعطیلی پنج‌شنبه‌ها آنچه که این روزها مورد انتقاد کارشناسان، فرهنگیان و خانواده‌ها قرار گرفته این است که چرا هر وزیر جدیدی که در راس وزارت آموزش و پرورش قرار می‌گیرد تلاش می‌کند تا طرح‌های قبلی را لغو و برنامه‌های خود را اجرا کند؟ اگر رفتن پنج‌شنبه‌ها از مدارس شتابزده بود پس چرا مسئولان فعلی در حال ادامه مسیر گذشتگان بوده و تلاش دارند تا باز هم با شتابزدگی پنج‌شنبه‌ها را به مدارس بازگردانند؟ برای بازگشت پنج‌شنبه‌ها به مدارس از خانواده‌ها و فرهنگیان نظر سنجی شده است؟‌بازگشت پنج‌شنبه‌ها به مدارس بر اساس کدام طرح پژوهشی و مطالعاتی است؟ آیا تعطیلی پنج‌شنبه مدارس دست مایه بازی‌های سیاسی شده است یا واقعا نفع عمومی جامعه در این ماجرا هدف اصلی است؟

** نظرسنجی یک روش غیرعلمی

اگرچه حمیدرضا کفاش، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درخصوص نظرسنجی معتقد است که نظرسنجی یک متودولوژی غیرعلمی است؛ در کجای دنیا از چنین متدی برای تصمیم‌گیری امور مهم استفاده می‌شود؟ آیا با این روش می‌توان سرنوشت تعلیم و تربیت را مشخص کرد؟

** دانش‌آموزان درباره تعطیلی پنج‌شنبه‌ها چه می‌گویند؟

بنابراین به سراغ جامعه فرهنگیان و دانش‌آموزان رفتیم تا نظر آنها را در رابطه با تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس لغو یا باقی ماندن آن جویا شویم.

مهدی دانش‌آموز سال دوم دبیرستان است که چندان دلخوشی از تعطیلی پنج‌شنبه مدارس ندارد چرا که از طولانی شدن زمان حضورش در مدرسه در سایر روزهای هفته خسته شده است.

وی می‌گوید: اگر درهای مدارس روزهای 5شنبه باز شود بهتر است چرا که دیگر از ساعات طولانی ماندن در مدرسه در طول روزهای هفته رها می‌شویم الان باید تا ساعت 3 در مدرسه بمانیم و از ساعت یک به بعد دیگر کشش نداریم به خصوص بچه‌هایی که منزلشان دور است وقتی ساعت 3 تعطیل می‌شویم دیرتر به خانه می‌رسند.

اما برخی از هم سن و سالان مهدی هستند که نظر متفاوتی با او را دارند وقتی به سراغ مریم دانش‌آموز سال سوم راهنمایی می‌رویم و نظرش را در رابطه با تعطیلی پنج شنبه جویا می‌شویم، از این موضوع استقبال کرده و می‌گوید: با تعطیل شدن پنج‌شنبه‌ها فرصت بیشتری را برای استراحت داریم چرا که جمعه‌ها را مشغول رسیدگی به کارهای عقب افتاده و مطالعه درس‌ها هستیم تا برای شنبه و حضور در کلاس درس آماده باشیم اما وقتی پنج شنبه تعطیل است می‌توانیم این روز به تفریح و گشت‌وگذار با خانواده و حتی خرید بپردازیم.

** وقتی دبیرستانی‌ها تعطیلات را بیشتر دوست دارند

طبق نتایج تحقیقات پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در رابطه با تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس بیشتر دبیرستانی‌ها موافق تعطیلی هستند و از این طرح رضایت دارند، رضایت آنها بالای 80 درصد و رضایت دبستانی‌ها بالای 60 درصد است. در دوره دبیرستان فضای مدرسه برای دانش آموزان خسته کننده است. وقتی دانش آموزان بزرگتر می شوند مدرسه برای آنها مکان خوب و مفیدی نیست. همچنین رضایت مادران خانه دار از طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌ها بیشتر است.

به سراغ معلمان که می‌رویم انگار مقاومت‌ها در برابر لغو تعطیلی پنج‌شنبه مدارس بیشتر می‌شود.

** معلمانی که بیشتر از دانش‌آموزان طرفدار تعطیلات هستند!!

یکی از مدیران مدارس شهرستان‌های استان تهران با اعلام موافقتش با طرح تعطیلی پنج شنبه مدارس می‌گوید:‌نباید انقدر با معلم و دانش‌‌آموز همانند یک آزمایشگاه برخورد کرد برای رد و قبولی یک طرح باید حداقل 6 تا 7 سال از زمان اجرای آن بگذرد اینکه یک وزیر می‌رود و وزیر بعدی آمده و تصمیم می‌گیرد تا طرح قبلی را لغو کند اصلا اقدام صحیحی نیست در چنین شرایطی صرفا معلمان و دانش‌آموزان تحت فشار قرار گرفته و لطمه می‌بینند.

وی می‌افزاید:‌هم‌اکنون اکثر مدارس تا ساعت 3 دایر هستند بنابراین باید پنج‌شنبه‌ها تعطیل باشند تا دانش‌آموزان و معلمان استراحت کنند اگر قرار است تا تعطیلی پنج‌شنبه‌ها لغو شود باید ساعت کار مدارس را مانند گذشته تا 12 کنند. سوالی که از مسئولان آموزش و پرورش داریم این است که بر اساس کدام پژوهش و تحقیق علمی تصمیم گرفته‌اند تا تعطیلی پنج‌شنبه‌ها را لغو کنند.برای رد این طرح باید صبر کرد تا 5 الی 6 سال بگذرد.

** اگر فعالیت‌های فوق برنامه اختیاری باشد اصلا درهای مدارس بازنمی‌شود

این مدیر بیان می‌کند: معلمان و دانش‌اموزان به ماندن در مدرسه تا ساعت 3 عادت کرده‌اند حالا اگر بیایم و این نظم را به هم بریزیم و بگوییم دوباره شما پنج‌شنبه‌ها به مدرسه بیایید با اعتراض آنها همراه می‌شود. اگر بخواهیم درهای مدارس را برای فوق برنامه و فعالیت‌های پرورشی باز کنیم حضور دانش‌آموزان باید کاملا اختیاری باشد و در این صورت اصلا درهای مدارس بازنمی‌شود چون مدارس ما آرمانی نیستند و تجهیزاتی برای انجام فعالیت‌های فوق برنامه نداریم.در کل ایران نهایت 3 تا 4 مدرسه داریم که امکانات فوق برنامه دارند این صحبت‌ها و طرح‌ها صوری است اگر بخواهیم روز پنج شنبه در مدارس را بازکنیم باز هم به سمت درس و کتاب می‌رویم و مجبور هستیم تا به معلم دینی بگوییم تو بیا و برای دانش‌آموز به صورت تئوری در رابطه با مباحث دینی صحبت کن.

برخی از مدیران و معلمان نیز معتقدند که نوع نگرش به تعطیلی پنج‌شنبه مدارس صحیح نیست و بیشتر از آنکه جنبه آموزشی و پرورشی مهم باشد در حال برخورد سیاسی با این موضوع هستیم.

** مسئولان وعده به موضوعاتی ندهند که عملیاتی نیست

یکی از معلمان منطقه 12 شهر تهران در این خصوص می‌گوید: چرا قبل از اینکه این موضوع در آموزش و پرورش نهایی شود رسانه‌‌ای شده است؟ با توجه به فشار آموزشی که بر روس دانش‌اموزان می‌آید به تعطیلی پنج‌شنبه‌ها نیاز است و اگر قصد داریم تا یک روز بدون کیف را در مدارس اجرا کنیم به حضور معلمان در مدارس نیاز است هم‌اکنون اگر در زنگ تفریح ناظم بالای سر دانش‌آموزان نباشد هزاران مشکل پیش می‌آید.

وی می‌افزاید: مسئولان آموزش و پرورش می‌گویند در روز بدون کیف و کتاب حضور معلمان اختیاری است یا از نیروهای حق التدریس استفاده می‌کنیم چرا وعده به چیزی می‌دهند که امکانش وجود ندارد؟ هم‌اکنون به مدارس بخشنامه زده‌ اند که به کارگیری نیروی آزاد حتی به صورت مجانی ممنوع است وقتی نیروی مجانی را هم نمی‌خواهند چگونه قصد دارند برای یک روز بدون کیف و کتاب نیروی حق التدریس بگیرند؟

این معلم ادامه می‌دهد: رهاکردن ده‌ها دانش آموز در مدرسه‌ای که فقط برای نشستن و گوش دادن ساخته شده و هیچ امکانات دیگری ندارد چگونه عملیاتی می‌شود هم‌اکنون مدارس ما این امکان را ندارند که در ساعت ورزش دو کلاس با هم دیگر به حیاط آمده و ورزش کنند پس چگونه می‌خواهیم در این مدارس روز بانشاط را اجرا کنیم؟‌ حتی درتهران با کمبود مربی پرورشی مواجه هستیم چگونه می‌خواهیم یک روز را به فعالیت‌های تربیتی اختصاص دهیم. آموزش و پرورش توان پرداخت حق التدریس معلمان را ندارد آن وقت می‌خواهد برای روز بدون کیف و کتاب به معلمان حق الزحمه پرداخت کند! این موضوعات عملیاتی نیست.

به گزارش تسنیم، تعطیلی پنج‌شنبه مدارس از جمله اقداماتی بود که در دولت قبل با وجود نظرات مخالف بسیاری از کارشناسان اجرایی شد و حالا حدود دو سال است که از اجرای این طرح می‌گذرد و اینبار مسئولان جدید آموزش و پرورش تصمیم گرفته‌اند تا این رویه نادرست را پایان دهند اما پایان بخشیدن به این رویه نادرست آنقدرها هم آسان و کم هزینه نیست و با مخالفت‌های گسترده‌ای در میان افکار عمومی جامعه به ویژه جامعه فرهنگیان مواجه می‌شود.

در حالی که طبق سند تحول بنیادین باید ساعاتی برای فعالیت‌های فوق برنامه در مدارس در نظر گرفته شود به نظر می‌رسد تیم جدید وزارتخانه در تلاش برای احیای این موضوع است اما در شرایط فعلی تحقق این هدف کمی دشوار به نظر می‌رسد و مدارس نیز امکانات لازم را برای اجرای فعالیت‌های فوق برنامه ندارند اما از سوی دیگر نباید نسبت به این مسئله بی‌توجه بود که تعطیلی پنج شنبه‌های مدارس آنگونه که کارشناسان آموزشی بارها اعلام کرده‌اند موجب افت کیفیت آموزش و یادگیری در مدارس می‌شود، حال باید با در نظر گرفتن تمام این جوانب تصمیمی صحیح و به دور از شتابزدگی را برای تعطیلات پنج شنبه مدارس اتخاذ کرد.

امیرعلی فهیمی (کارشناس رسمی دادگستری )-حسابداری وحسابرسی...
ما را در سایت امیرعلی فهیمی (کارشناس رسمی دادگستری )-حسابداری وحسابرسی دنبال می کنید

برچسب : تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس, نویسنده : امیرعلی فهیمی fahimi105 بازدید : 934 تاريخ : يکشنبه 27 بهمن 1392 ساعت: 11:25


استانداردهای پذیرفته شده حسابرسی
مجموعه ده استاندارد مقرر شده توسط انجمن حسابداران رسمی آمریكا و الزامی برای اعضای انجمن كه برای اطمینان از كیفیت كار حسابرسان طراحی شده است.
Independence
استقلال
مهمترین استاندارد حسابرسی ، كه حسابرسان را از اظهار نظر نسبت به صورتهای مالی منع می كند مگر آن كه مستقل از واحد مورد رسیدگی باشند ؛ استقلال با داشتن منافع مالی با اهمیت ، در استخدام بودن ، به واحد وام دادن یا از آن گرفتن و روابط مختلف دیگر از بین می رود.
Generally Accepted Accounting Principles (GAAP)
اصول پذیرفته شده حسابداری
مفاهیم یا استانداردهای مقرر شده توسط نهادهایی رسمی چون هیات اصول حسابداری (APB) هیات استانداردهای حسابداری مالی (FASB) و هیات استانداردهای حسابداری دولتی (GASB) كه توسط حرفه حسابداری به عنوان مبنایی برای گزارشگری مالی مناسب پذیرفته شده است.
Disclosure
افشاء
تمام مطالب با اهمیت مربوط به صورتهای مالی را به عموم اطلاع دادن.
CPA Examination
امتحان حسابرسی مستقل
امتحانی سراسری كه دو بار در سال توسط انجمن حسابداران رسمی آمریكا برای هیاتهای حسابداری ایالتی برگزار می شود تا آنها بتوانند گواهینامه های حسابرسی مستقل را صادر كنند. این امتحان شامل موضوعات حسابرسی ، تئوری حسابداری ، نحوه عملیات حسابداری و قانون تجارت است.
American Institue of Certified Public Accountants (AICPA)
انجمن حسابداران رسمی آمریكا
سازمان حرفه ای حسابرسان مستقل (در آمریكا) كه اعتلای استانداردهای حرفه ای و بهبود كیفیت گزارشگری مالی را به عهده دارد.
Statements on Auditing Standards (SASs)
بیانیه های استانداردهای حسابرسی
یك سری بیانیه منتشر شده توسط هیات استانداردهای حسابرسی انجمن حسابداران رسمی آمریكا كه تفسیر استانداردهای پذیرفته شده حسابرسی تلقی می شود.
Fraud
تقلب
تحریف حقایق با اهمیت توسط شخصی كه می داند مطلبش حقیقت ندارد یا ارائه حقایقی با بی توجهی كامل نسبت به صحت یا سقم آن با قصد فریب دادن دیگران و با این نتیجه كه طرف مقابل زیان ببیند.
Certified Public Accountant
حسابرس مستقل
شخصی كه با گذراندن امتحان سراسری حسابرسی مستقل آمریكا و داشتن شرایط آموزشی و تجربی لازم گواهینامه اشتغال به حرفه حسابرسی مستقل را دریافت كرده است.
Audit
حسابرسی
یك رسیدگی به یا پی جویی یك مجموعه صورتهای مالی ، مدارك حسابداری و سایر شواهد پشتوانه ، اعم از داخل و خارج از شركت صاحبكار ، توسط حسابرسان مستقل.
Compliance Audit
حسابرسی رعایت
یك حسابرسی برای تعیین انطباق اطلاعات قابل تایید مانند اظهارنامه مالیاتی یا سایر گزارشات مالی با معیارهای از پیش تعیین شده.
Operational Audit

امیرعلی فهیمی (کارشناس رسمی دادگستری )-حسابداری وحسابرسی...
ما را در سایت امیرعلی فهیمی (کارشناس رسمی دادگستری )-حسابداری وحسابرسی دنبال می کنید

برچسب : اصلاحات حسابرسی, نویسنده : امیرعلی فهیمی fahimi105 بازدید : 930 تاريخ : يکشنبه 27 بهمن 1392 ساعت: 10:48

حسابرسی عملکرد و عملیاتی

سیستم اقتصادی یك كشور به میزان قابل توجهی به تصمیم گیریهای مدیریت در واحدهای اقتصادی بستگی دارد. بدیهی است این تصمیم گیریها نقش تعیین كننده ای در میزان درآمد های اقتصادی و ثمر بخش بودن فعالیتهای تعیین شده و استفاده بهینه از امكانات تولیدی و خدماتی مؤسسات انتفاعی و غیرانتفاعی كشور دارند. لذا اصولاً صاحبان سهام و یا نمایندگان آنها همواره می خواهند بدانند كه آیا مدیران اجرایی در تصمیم گیریهای خود صحیح عمل كرده اند یا خیر؟ و آیا توانسته اند از امكانات موجود حداکثر استفاده را كنند یا خیر؟ آیا در موسسات افزایش كارایی و رعایت صرفه اقتصادی انجام شده است؟





امروز در محیط اقتصادی كه دارای نظامهای متعدد و ابعاد گوناگون است، مدیریت سازمانی تأكید فزاینده ای بر ارزیابی صرفه اقتصادی، كارآیی و اثر بخشی عملیات سازمانی دارد. حسابرسی عملكرد به عنوان ابزاری برای این ارزیابی به كار می رود.
در محیطهای رقابتی ضروری است تا مدیران با استفاده از فرایند ارزیابی عملكرد به هدایت صحیح امور در مسیر پیشرفت كار و در جهت اهداف و استراتژی های مورد نظر سازمان به شیوه ای آگاهانه بپردازند. با توجه به تغییرات و تحولات سریع و افزایش توان و قابلیتهای رقابتی شركتها وسازمانها در جهان امروز میزان مطلوبیت عملكرد تك تك اجزای كاری سازمان و مجموع آن می تواند به عنوان معیار سنجش مؤفقیت یك سازمان برای مدیران بسیار حائز اهمیت باشد و با استفاده از آنها می توانند به سنجش ارزیابی وضعیت موجود طرحهای استراتژیك سازمان و بررسی عملكرد اجزای كاری آن پرداخته و برای ارتقا و بهبود اثربخشی و كارآیی آنها اقدام كنند. گسترش رقابت موجب شده تا مدیریت ارشد در بسیاری از سازمانهای نوین در به دست آوردن موقعیت مناسب در بازار و حفظ آن تمركز یابد. مدیران دریافته اند بسیاری از سیستم های سازمانی كـه انتظار می رود برای پیشبـرد عملیات مفید واقع شود در جهت عكس اهداف سازمان حركت می کند و موجب عقب ماندگی می شود.
حسابرسـی عملكـرد یک ابـزار مفیـد برای اصلاح این سیستم ها و هدایت سازمان به سوی اهداف آن است. در كشور ما مدیریت بخش اعظم منابع اقتصادی بر عهده دولت است و کیفیت مدیریت آن در سرنوشت ملت آثار اساسی دارد. مدیران بخش دولتی باید در برابر مردم و نمایندگان آنان پاسخگو باشند و ابزار این پاسخگویی را بر اساس اطلاعات معتبر فراهم کنند. ماهیت بخش دولتی ایجاب می کند که در این بخش، حسابرسی عملكرد علاوه بر رسیدگی به صورتهای مالی و اظهار نظر در چارچوب اصول و ضوابط حسابرسی مالی الزامی شود. از این رو لازم است حسابرسان ضمن استفاده از خدمات متخصصان در زمینه های مختلف به ارزیابی کیفیت تصمیم گیریهای مدیریت بپردازند و نتیجه‌گیریها و پیشنهادات اصلاحی خود را جهت بهبود هر چه بیشتر مدیریت ارائه کنند.
با توجه به اهمیت بهبود در ارتقا مدیریت در سازمانها به خصوص در بخش دولتی ضرورت دارد که مدیران نسبت به استقرار سیستم های جامع کنترل مدیریت اهتمام ورزند و آن را از لحاظ ارزیابی مستمر کارایی، صرفه اقتصادی و اثربخشی مورد بازنگری قرار دهند. در این راستا حسابرسان مدیریت مشابه حسابرسان مالی می توانند در جهت بهبود و تقویت این سیستم ها نقش مهم و ارزنده ای را ایفاء کنند. در نتیجه حسابخواهی مطلوب بخش دولتی هنگامی ایجاد می‌شود که با برنامه ریزی و عملـکرد ارگانها بر اساس بیان آشکار اهداف و نتایج مورد انتظار مورد رسیدگی قرار گیرد، بنابراین حسابرسی عملكرد بیان واضحی از رعایت صرفه اقتصـادی، کارآیـی و اثربخشی در عملـکرد تمامی سازمانهای بزرگ و کوچک است.

 

امیرعلی فهیمی (کارشناس رسمی دادگستری )-حسابداری وحسابرسی...
ما را در سایت امیرعلی فهیمی (کارشناس رسمی دادگستری )-حسابداری وحسابرسی دنبال می کنید

برچسب : اصطلاحات حسابرسی, حسابرسی, نویسنده : امیرعلی فهیمی fahimi105 بازدید : 970 تاريخ : سه شنبه 22 بهمن 1392 ساعت: 23:26

کاهش رشد تورم
وزیر امور اقتصادی و دارایی مهم ترین اولویت کاری دولت تدبیر و امید را بازگرداندن اعتماد و اطمینان عمومی به اقتصاد کشور اعلام کرد.

آفتاب: علی طیب نیا در دیدار با شورای عالی حسابداران رسمی مهم ترین اولویت دولت را بازگرداندن اعتماد و اطمینان عمومی به اقتصاد کشور اعلام کرد و گفت: اقتصاد کشور در شرایط رکود قرار دارد و تمرکز کنونی دولت نیز بر افزایش تولید و ثروت آفرینی است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهارداشت: در زمینه مبارزه با تورم موفقیت های خوبی حاصل شده و روند رشد تورم ماهانه از 3.5 تا 4 درصد در آذرماه به نیم درصد کاهش یافته است.

طیب نیا افزود: توفیق در کاهش تورم زمانی حاصل می شود که عمده تلاش های دولت باید صرف برگرداندن رونق و به حرکت درآوردن تولید شود. وی بازگشت اعتماد و اطمینان عمومی به اقتصاد را زمینه ساز رشد تولید و سرمایه گذاری در کشور دانست و بیان داشت: رشد سرمایه گذاری و تولید در کشور بدون سرمایه اجتماعی ممکن نیست و نتیجه و ثمره سرمایه اجتماعی نیز اعتماد و اطمینان عمومی به نهادها، دولت و به طور کلی اقتصاد کشور است.

وزیر اقتصاد با اشاره به اثرات سوء پرونده های فساد بر اقتصاد کشور گفت: فساد مالی و اقتصادی و عدم شفافیت در روابط اقتصادی منجر به کاهش اعتماد و اطمینان بین مردم، نسبت به فعالین اقتصادی و نظام ها و نهادهای کشور می شود.

وی نقش جامعه حسابدراران رسمی را در شناسایی و پیش گیری از وقوع تخلفات و همچنین افزایش شفافیت اقتصادی پر اهمیت دانست و خواستار تقویت استانداردها، روش ها و استفاده از دستاوردهای نوین در زمینه حسابداری و حسابرسی شد.

آفتاب-تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۵ امیرعلی فهیمی (کارشناس رسمی دادگستری )-حسابداری وحسابرسی...
ما را در سایت امیرعلی فهیمی (کارشناس رسمی دادگستری )-حسابداری وحسابرسی دنبال می کنید

برچسب : رشدتورم, نویسنده : امیرعلی فهیمی fahimi105 بازدید : 762 تاريخ : دوشنبه 14 بهمن 1392 ساعت: 17:41

قیمت تمام شده ؛ نگرشی نوین جهت هدفمندی یارانه ها

 رضا - کمال الدین موسی زاده سوستانی*، نگارنده ی این یادداشت، بر آن است تا در این مختصر، ضمن تبیین ارتباط موضوع «یارانه» با «قیمت تمام شده کالاها و خدمات» که هر دو واژه دارای معانی مشخص در امور مالی بنگاه ها، مؤسسات و شرکت ها می باشد، نحوه تأثیرگذاری آنها در حسابداری بنگاه ها و چگونگی ایجاد شفافیت در پرداخت یارانه ها (مستقیم و یا غیرمستقیم) را تشریح نماید و با ارائه پیشنهاداتی در خصوص نحوه و راهکارهای کنترل و نظارت بر پرداخت یارانه ها، توجه جامعه ی علمی و اجرایی دولت تدبیر و امید را در مقام سیاستگذاری و اعمال سیاست های اقتصادی، بر اهمیت موضوع "قیمت تمام شده کالاها و خدمات" در مباحث اقتصاد خرد و کلان، معطوف دارد. و آن دیگر، این که؛ عنایت ویژه به این پژوهش، به یقین، به هدفمندسازی یارانه ها (در انواع آن مانند یارانه مطبوعات) مرتبط می باشد.

اشاره:

الگوهای حمایتی، تماما برخاسته از اندیشه های جدید همچون اندیشه های اقتصادی کینز می باشد که در آن، حمایت دولت به عنوان مهمترین عامل تنظیم کننده و تعدیل کننده فعالیت های اقتصادی، مطرح می باشد. در این حمایت ها، دولت به عنوان تنظیم کننده ی بازار به منظور برپایی عدالت، نسبت به جبران برخی خسارات و نیز اعمال مشوق های خاص برای برخی صنایع، اقدام می نماید.

معمولاً حمایت های دولت در اقتصاد با اشکال متفاوتی عملیاتی می شود که پرداخت یارانه، یکی از متداولترین آنهاست. یارانه، بستگی مستقیم به ماهیت آن و انگیزه پرداخت آن دارد.

در بررسی های انجام شده تاریخ اقتصادی ایران، نخستین جهت گیری های حمایتی دولت، ایجاد مزیت های مالیاتی در دوره صفویه و سپس قاجاریه، در بخش کشاورزی، صورت پذیرفته است. همچنین پرداخت یارانه و حمایت های دولت در اقتصاد، همواره به لحاظ رعایت قوانین موضوعه (اسناد بالادستی) و حقوق شهروندی، با محور بودن شفافیت مصارف این حمایت ها همراه بوده است به نحوی که تعیین موارد مصرف به درستی و دقیق، منجر به کارآیی حمایت ها و اثرگذاری پرداخت ها خواهد شد.

از سویی، تلاش برای کاهش قیمت تمام شده کالاها و خدمات در کشور، همواره دغدغه ی مسئولان بوده است. در همین راستا، در دولت دهم، این امر بیش از پیش، مورد توجه قرار گرفت و در قالب نهضت کاهش قیمت تمام شده، خود را در صدر موضوعات اقتصادی کشور جای داد.

نگارنده بر آن است تا در این مختصر، ضمن تبیین ارتباط موضوع «یارانه» با «قیمت تمام شده کالاها و خدمات» که هر دو واژه دارای معانی مشخص در امور مالی بنگاه ها، مؤسسات و شرکت ها می باشد، نحوه تأثیرگذاری آنها در حسابداری بنگاه ها و چگونگی ایجاد شفافیت در پرداخت یارانه ها (مستقیم و یا غیرمستقیم) را تشریح نماید و با ارائه پیشنهاداتی در خصوص نحوه و راهکارهای کنترل و نظارت بر پرداخت یارانه ها، توجه جامعه ی علمی و اجرایی دولت تدبیر و امید را در مقام سیاستگذاری و اعمال سیاست های اقتصادی، بر اهمیت موضوع "قیمت تمام شده کالاها و خدمات" در مباحث اقتصاد خرد و کلان، معطوف دارد. و آن دیگر، این که؛ عنایت ویژه به این پژوهش، به یقین، به هدفمندسازی یارانه ها (در انواع آن) مرتبط می باشد.

تعریف یارانه:

مقدار تفاوت قیمت تمام شده (واقعی) کالا یا خدمات است با قیمت تعدیل شده آن، برای حمایت از گروه هدف؛ که مرجعی پرداخت می نماید تا با حمایت از گروه هدف، انتظارات مرجع تأمین شود.

قیمت تمام شده کالا یا خدمات:

به مجموعه ای از هزینه های تبدیل مواد، دستمزد و سربار به خدمت یا کالای ساخته شده در پروسه عملیات مرتبط با موضوع فعالیت اطلاق می گردد.

گروه هدف در یارانه:

گروهی است که از نظر مرجع پرداخت کننده، مستحق دریافت یارانه به حساب می آید. اعضای «دریافت کننده اصلی یارانه» از افراد یا گروه هایی تشکیل می شود که به دلایل مختلف، فعلاً نمی توانند بدون حمایت، به صورت مناسب تولید، توزیع و مصرف کنند.

مرجع پرداخت کننده یارانه:

منبعی است که یارانه را با هدف مشخص پرداخت می نماید. هر منبعی که قبول کند قسمتی یا تمامی هزینه کالا یا خدمتی را پرداخت نماید، مرجع پرداخت کننده یارانه به حساب می آید.

انواع مرجع پرداخت کننده یارانه:

مراجع پرداخت کننده یارانه را می توان به داخلی یا خارجی تقسیم کرد. در یک تقسیم بندی دیگر، مرجع پرداخت کننده یارانه را به حقیقی یا حقوقی می توان تقسیم کرد. در سطح کشور، دولت یک مرجع داخلی است. یا اگر استاندار یک استان، برای استان خود در موقع وقوع حوادث غیرمترقبه، به مصیبت دیدگان، یارانه پرداخت می نماید، یک مرجع استانی محسوب می شود. در سطح خانواده نیز پدر، مرجع پرداخت یارانه به فرزندان است. سازمان ها و مؤسسات خصوصی می توانند مرجع پرداخت یارانه به کارمندان خود، تلقی شوند.

انتظارات مرجع پرداخت یارانه:

با توجه به نوع مرجع پرداخت کننده، هدف از پرداخت یارانه، متفاوت است. باید اول مرجع پرداخت کننده را شناخت. در بیشتر موارد، مرجع، انتظار خود از پرداخت را بیان می نماید.

اصل تعریف "یارانه" در این نوشته ثابت است اما بدیهی است که وقتی مرجع تغییر کند، انتظارات هم فرق خواهد کرد. و حتی ممکن است یک مرجع در زمان های مختلف، از پرداخت یارانه، اهداف و یا انتظارات متفاوتی داشته باشد.

تعریف یارانه دولتی:

مقداری از قیمت تمام شده کالا یا خدمات برای حمایت از گروه هدف که دولت پرداخت می نماید تا گروه هدف با توجه به دریافت های خود، قدرت خرید و زندگی مناسب را داشته باشد تا بدین وسیله انتظارات دولت تأمین گردد.

هزینه های جانبی پرداخت یارانه:

پرداخت یارانه به صورت واسطه دار، هزینه ها را افزایش می دهد. یارانه ای که قرار است به گروه هدف تعلق گیرد، اگر از طریق غیرمستقیم به گروه هدف پرداخت شود، هزینه ها افزایش می یابد.

پرداخت یارانه به گروه هدف از طریق واسطه ها به نفع گروه هدف نیست.

یارانه اسمی:

کل یارانه ای است که در بودجه سالانه کشور برای هدف های مشخص تصویب می شود.

هزینه های جانبی یارانه:

قسمتی از یارانه است که به صورت هزینه مصرف می گردد تا هدف اصلی برآورده گردد. یعنی کالا یا خدمات مورد نظر، به دست مصرف کننده اصلی برسد.

یارانه واقعی:

مقدار حمایت خالصی است که یارانه گیر اصلی دریافت می نماید. یا مقدار حمایتی که مستقیماً در زندگی گروه هدف تأثیر مثبت می گذارد.

از مرحله تصویب یارانه اسمی تا رسیدن به دست گروه هدف، مراحلی طی می شود که همه آن مراحل هزینه بر هستند. باید روشی را برای پرداخت یارانه ها انتخاب کرد که حداکثر کارآیی را به ارمغان آورد بنحوی که گروه هدف، تقویت شود تا بتواند نسبت به حضور مؤثر در بازارهای رقابتی اقدام نماید.

باید بررسی کرد که اگر یارانه، بعد از این، به بخش تولید داده شود، کم هزینه است یا به بخش مصرف. به عبارتی، در کدام حالت یارانه واقعی، بیشتر به دست کسی که یارانه برای او در نظر گرفته شده است، می رسد. به نظر صحیح است که کم هزینه ترین روش، روشی است که یارانه هر گروه هدف، به خود همان گروه هدف، پرداخت شود.

انواع یارانه:

یارانه ها را با توجه اهداف، به چندین روش می توان دسته بندی کرد. در اینجا، به چند دسته بندی مهم اشاره می شود؛

1- یارانه با توجه به گروه هدف:

یارانه حمایت از تولیدکننده: دولت به تولیدکننده یارانه نقدی یا غیرنقدی می دهد تا تولیدکننده توان تولید کالا را داشته باشد.

یارانه حمایت از مصرف کننده: دولت به مصرف کننده یارانه نقدی یا غیرنقدی می دهد تا مصرف کننده توان خرید کالا یا خدمات را با قیمت تمام شده که به بازار عرضه می شود، داشته باشد.

یارانه حمایت از توزیع کننده: دولت به توزیع کننده یارانه نقدی یا غیرنقدی می دهد تا مصرف کننده و تولیدکننده توان خرید کالای عرضه شده به بازار را داشته باشد.

2-یارانه با توجه به نوع پرداخت:

یارانه نقدی: یارانه یی است که به صورت ریالی به گروه هدف به عنوان حمایت، پرداخت می شود.

یارانه غیرنقدی: یارانه یی است که به صورت غیرنقدی به صورت های گوناگون، در اختیار گروه هدف قرار داده می شود. مانند امتیاز بخشودگی مالیاتی به تولیدکنندگان و یا در اختیار گذاشتن کالای اولیه مثل کالای خام یا فراوری شده.

3- یارانه با توجه به چگونگی پرداخت:

یارانه مستقیم: پرداخت کننده یارانه، کمک نقدی یا غیرنقدی خود را بطور مستقیم در اختیار تولیدکننده یا مصرف کننده قرار می دهد.

یارانه مستقیم، مقدار هزینه هایی است که دولت برای حفظ منافع اقشار جامعه بدون واسطه برای خرید کالا یا خدمات می پردازد. یارانه های مستقیم نیز به یارانه های تولیدی، توزیعی و مصرفی طبقه بندی می شوند.

پرداخت یارانه مستقیم به یارانه بگیران اصلی بسیار کم هزینه تر از زمانی است که پرداخت یارانه غیرمستقیم به دست یارانه بگیران اصلی می رسد.

یارانه غیرمستقیم: پرداخت کننده یارانه، کمک نقدی یا غیرنقدی خود را طور غیرمستقیم در اختیار تولیدکننده یا مصرف کننده قرار می دهد. در پرداخت یارانه بطور غیرمستقیم، پرداخت کننده یارانه، کمک می کند تا مؤسسات و شرکت ها، کالا و خدمات عمومی خود را با قیمتی کمتر از هزینه تمام شده به مصرف کنندگان عرضه نمایند.

4- یارانه با توجه به سطح عملکرد:

یارانه باز: یارانه ای است که به عموم ملت تعلق می گیرد. مثل یارانه نان.

یارانه بسته: پرداختی است که به افراد یا گروه و بخش های خاص تعلق می گیرد. مثل یارانه کاغذ که فقط به صاحبان امتیاز روزنامه ها و مطبوعات تعلق می گیرد.

5- یارانه براساس اهداف: یارانه ها به صورت اقتصادی، توسعه یی، اجتماعی، سیاسی، نظامی، دینی یا فرهنگی تقسیم می شود.

6- یارانه براساس بخش اقتصادی: بر این اساس، یارانه ها به صورت مصرفی، تولیدی، توزیعی، صادراتی، وارداتی و... دسته بندی می شود.

معایب پرداخت یارانه به بخش تولید:

یارانه تولیدی به هر نوع مداخله دولت در اقتصاد که منجر به کاهش هزینه های تولید برای تولیدکننده و یا افزایش قیمت دریافتی توسط تولیدکننده گردد، اطلاق می شود. کمک های دولت به صنایع و کشاورزان از این دسته است.

پرداخت یارانه به تولیدکننده ها جهت ارائه کالای ارزان به بازار، باعث غیرواقعی شدن قیمت اجناس می شود. در بیشتر مواقع باعث دو نرخی شدن قیمت یک کالا می شود. به همین جهت، پرداخت یارانه به بخشی از صنعت تولید، منجر به اختلال در سرمایه گذاری ها در بخش تولید می شود. بعضی از معایب دیگر؛:

- گسترش نظام اداری.

- ورود تشکیلات دولت به فعالیت های تصدی گری.

- پرداخت یارانه به بخش تولید، فاصله طبقاتی را گسترش داده و پراکنش فقر را بیش از پیش گسترش می دهد و به نوعی موجبات توسعه شکاف سطوح اقتصادی و اجتماعی در جامعه را فراهم می کند.

- افزایش چشمگیر فاصله بین قیمت کالاهای یارانه دار با قیمت های واقعی.

- فشار بیشتر بر منابع عمومی بودجه دولت با توجه به افزایش جانبی برای تأمین و توزیع یارانه ها.

- برخورداری بیشتر بخش تولید از یارانه ها، به ویژه یارانه انرژی سوخت، آب، برق و...

- فراهم شدن زمینه فسادهای اقتصادی به ویژه قاچاق کالاهای یارانه ای.

- معلوم نشدن قیمت واقعی کالا، به علت پایین بودن قیمت خدمات، باعث به هدر رفتن منابع کمیاب (همچون انرژی، آب و...) و غیره توسط مصرف کنندگان می شود.

موارد فوق نمونه ای از معایب نظام پرداخت یارانه به بخش تولید است که مشکل آفرین بوده و دولت - ناخواسته - مجبور است که هزینه های جانبی بیشتری را متحمل شود. دولت، به منظور خارج شدن از پرداخت هایی که تأمینِ هدف را میسر نمی سازد، باید دنبال راه حل مناسبی جهت اصلاح باشد. به دلیل گذشت زمان و گسترش ابعاد مسئله، هرچند چنین اصلاحی بسیار پیچیده است و تصمیم گیری را برای دولتمردان، سخت می نمایاند اما ضروری است.

ارتباط حمایت های دولت (نظیر یارانه) با حسابداری:

چنانچه می دانیم ساختار حسابداری بر اساس مجموعه ای از استانداردها که روش های یکسان در نگهداری رویدادهای مالی را مقرر می دارد، در مؤسسات، سازمان ها و بنگاه ها فعالیت می نماید. در استاندارد شماره 10 با عنوان «حسابداری کمک های بلاعوض دولت»، به مبحث مرتبط با یارانه می پردازد که مخاطبان این استاندارد را موظف به اجرای آن می داند.

در این استاندارد، تعاریفی به شرح ذیل ارائه گردیده است:

* دولت‌‌: متشکل‌ است‌از وزارتخانه‌ها، مؤسسات‌ دولتی، نهادها و ارگان های‌ دولتی‌، شرکت هایی‌ که‌ بیش از 50% سرمایه‌ آنها متعلق‌ به‌ دولت‌ است‌ و سایر مؤسساتی‌ که‌ به موجب‌ قوانین‌ موضوعه‌، دولتی‌ شناخته‌ می‌شوند.

* کمک‌ دولت‌: عبارت از عملیاتی‌ است‌ که‌ توسط‌ دولت‌ به منظور فراهم‌ کردن‌ مزیت های‌ اقتصادی‌ برای‌ یک‌ واحد تجاری‌ یا گروهی‌ مشخص‌ از واحدهای‌ تجاری‌ در چارچوب‌ قوانین‌ و مقررات‌ معین‌ انجام‌ می‌شود.

  • کمک های‌ بلاعوض‌ دولت‌: عبارت است‌ از کمک های‌ دولت‌ به‌ شکل‌ انتقال‌ دارایی‌ به‌ واحد تجاری‌ یا پیشگیری‌ از خروج‌ آن‌ از واحد تجاری‌ در قبال‌ رعایت‌ برخی‌ شرایط، در گذشته‌ یا آینده‌، مربوط‌ به‌ فعالیت های‌ واحد تجاری‌.

همچنین در این استاندارد، ماهیت کمک های بلاعوض دولت و اشکال متفاوت آن به شرح ذیل مطرح می گردد:

ماهیت کمک های بلاعوض دولت عبارتست از‌ ترغیب‌ واحد تجاری‌ یا کمک‌ به‌ آن،‌ جهت‌ انجام‌ فعالیتی‌ که‌ به‌ لحاظ‌ مصالح‌ اجتماعی‌ یا اقتصادی‌ ضرورت‌ دارد.

اشکال متفاوت این کمک ها در این استاندارد، عبارتند از:

الف . کمک هایی‌ که‌ جهت‌ حمایت‌ مالی‌ واحد تجاری‌ در شرایط‌ اضطراری‌ یا جبران‌ مخارج‌ تحمل‌شده‌ قبلی‌ آن،‌ بدون‌ هرگونه‌ پیش‌ شرطی‌ در ارتباط‌ با عملیات‌ آتی‌ واحد تجاری‌ یا الزام‌ آن‌ به‌ انجام‌ مخارج‌ بیشتر، اعطا می‌شود. برای‌ مثال، می‌توان‌ از کمک های‌ بلاعوض‌ دولت‌ جهت‌ جبران‌ خسارات‌ ناشی‌ از حوادث‌ طبیعی‌ و جنگ‌ یا پیشگیری‌ از تعطیل‌ واحدهای‌ تجاری‌ نام‌ برد.

ب . کمک‌هایی‌ که‌ جهت‌ تأمین‌ مالی‌ فعالیت های‌ واحد تجاری‌ طی‌ مدتی‌ مشخص‌ یا جبران‌ زیان‌، هزینه‌ها یا کاهش‌ درآمد واحد تجاری‌ و با پیش‌بینی‌ قبلی‌ اعطا می‌شود. در برخی‌ موارد، این‌ کمک های‌ بلاعوض،‌ منبع‌ عمده‌ درآمد واحد تجاری‌ را تشکیل‌ می‌دهد. برای‌ نمونه‌ می‌توان‌ از یارانه‌های‌ پرداختی‌ در رابطه‌ با بهای‌ خرید مواد یا فروش‌ محصول‌ و یا جبران‌ زیان‌ شرکت های‌ دولتی‌ ارائه‌کننده‌ خدمات‌ عمومی‌ نام‌ برد.

ج . کمک هایی‌ که‌ شرط‌ اساسی‌ اعطای‌ آن‌ الزام‌ واحد تجاری‌ دریافت‌کننده‌ کمک‌، به‌ خرید یا ساخت‌ دارایی های‌ غیرجاری‌ یا تحصیل‌ آن‌ به‌ هر شکل‌ دیگر است‌. در رابطه‌ با این‌ کمک ها شرایط‌ فرعی‌ دیگری‌ نیز ممکن‌ است‌ در نظر گرفته‌ شود که‌ نوع‌ یا محل‌ استفاده‌ از دارایی های‌ مزبور یا دوره‌هایی‌ را که‌ طی‌ آن‌ دارایی ها باید تحصیل‌ یا نگهداری‌ شود محدود سازد. در برخی‌ موارد، در صورت‌ عدم‌ دریافت‌ این‌ کمک ها، واحد تجاری‌ اساساً قادر به‌ شروع‌ یا ادامه‌ فعالیت‌ خود نیست‌. از جمله‌ این‌ کمک ها می‌توان‌ به‌ کمک‌ از محل‌ دارایی های‌ ایجادشده‌ طرح های‌ عمرانی‌ و اهدای دارایی های‌ ثابت‌ مشهود اشاره‌ کرد.

د . کمک هایی‌ که‌ در قالب‌ بخشش‌ مطالبات‌ دولت‌ از واحد تجاری‌ (از قبیل‌ بخشودگی‌ اصل‌ و سود تضمین‌ شده‌ تسهیلات‌ دریافتی) اعطا می‌گردد و نیز کمک هایی‌ که‌ جمعاً و خرجاً در بودجه‌ دولت‌ منظور می‌شود (یعنی‌ از یک‌ طرف‌ به عنوان‌ درآمد دولت‌ و از طرف‌ دیگر به عنوان‌ هزینه‌ دولت‌ در بودجه‌ شناسایی‌ می‌شود) از قبیل‌ معافیت های‌ گمرکی‌ اعطایی‌ به‌ وزارت‌ نیرو و شرکت های‌ تابعه‌ موضوع‌ ماده‌ واحده‌ مصوب‌ 15/4/1365 مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ و یا تأمین‌ غیرمستقیم‌ مابه‌التفاوت‌ مابه ‌ازای‌ ریالی‌ ارز تخصیصی‌ به‌ واحدهای‌ تجاری‌ طبق‌ قانون‌ بودجـه‌ و موافقتنامه‌های‌ مربوط‌.

همچنین اینگونه از کمک ها در این استاندارد می‌تواند به‌ اشکالی‌ غیر از کمک های‌ بلاعوض‌ در قالب‌ اعطای‌ مزیت های‌ خاص‌ صورت‌ گیرد که‌ متضمن‌ جریان‌ ورود منابع‌ به‌ واحد تجاری‌ یا کاهش‌ جریان‌ خروج‌ منابع‌ از آن‌ نباشد؛ برای‌ نمونه‌ می‌توان‌ از کمک های‌ مشاوره‌ای، اعطای‌ شرایط‌ ترجیحی‌ در تسهیلات‌ پرداختی، تضمین‌ بدهی‌ واحد تجاری‌، معافیت های‌ مالیاتی‌ و گمرکی‌ و اعمال‌ نرخ های‌ ارزان‌ قیمت‌ ارز در سیستم های‌ ارزی‌ چند نرخی‌ نام‌ برد.

ملاحظات حسابداری در یارانه و پرداخت آن:

بطور خلاصه می توان این ملاحظات را در بندهای ذیل اشاره کرد:

 انتظارات مرجع پرداخت کننده یارانه (کمک بلا عوض)، در قالب ایجاد مزیت اقتصادی برای یک واحد تجاری (و یا ترغیب وی جهت انجام فعالیتی است که مصالح اقتصادی و اجتماعی ضرورت آن را روشن می سازد) و مربوط به فعالیت آن واحد تجاری باشد.

 همچنین پرداخت یارانه (کمک بلا عوض) به پنج شکل قابل تعریف و انجام است:

1. پرداخت بدون هرگونه پیش شرط جهت حمایت مالی در شرایط اضطرار و جبران مخارج تحمیل شده قبل.

2. پرداخت یارانه جهت تأمین مالی فعالیت های تجاری واحد، طی مدت مشخص، جهت جبران زیان و یا هزینه ها، جبران کاهش درآمد.

3. پرداخت یارانه جهت الزام به خرید یا تحصیل دارایی غیرجاری (مثلاً ساختمان) توسط یارانه گیر است.

4. کمک در قالب بخشش مطالبات دولت از واحد تجاری (نظیر بخشودگی اصل و سود تضمین شده تسهیلات دریافتی)

5. کمک بلاعوض در قالب مزیت های خاص (نظیر معافیت های مالیاتی، گمرکی، تضمین بدهی واحد تجاری، کمک های مشاوره ای، اعمال نرخ های ارزان قیمت ارز و ...)

ملاحظه می شود که به دلیل اعمال نظارت و کنترل های دولت بر مصارفی نظیر یارانه (کمک های بلاعوض)، راه حل آگاهی یافتن از مسایلی نظیر قیمت تمام شده تولید/خدمت و یا صورت مالی شفاف مؤسسات یارانه گیر می تواند به عنوان ابزاری قابل اتکا در اهداف پرداخت یارانه، کمک شایان توجهی نماید.

بنظر می رسد که مراجع پرداخت کننده با عنایت به ابزارهای گوناگونی که در اختیار دارند، می توانند نظارت خود بر نحوه هزینه کرد یارانه های پرداختی را افزوده و به هدفمند کردن این پرداخت ها کمک نمایند .

بطور مثال با اشاره به ماده 20 و تبصره ذیل آن در قانون مطبوعات ، دریافت کنندگان اینگونه از یارانه ها موظف به ارائه صورتهای مالی خود به منظور اثبات قیمت تمام شده هستند . در اینصورت چانه زنی در افزایش میزان یارانه دریافتی بعنوان یکی از عوامل و معیارهای موفقیت دریافت کنندگان محسوب خواهد شد . از سوئی اثبات قیمت تمام شده و بررسی های مرتبط با آن نیز نیازهای هدفمندی یارانه ها را برای مراجع پرداخت کننده محقق خواهد نمود .

نتیجه:

با توجه به لزوم نگهداری و انعکاس رویدادهای مالی در دفاتر رسمی و قانونی بنگاه ها طبق استانداردهای حسابداری و همچنین برآورده ساختن انتظارات مراجع پرداخت کننده یارانه (کمک های بلاعوض)، پیشنهاد می گردد که جزئیات مصارف یارانه پرداختی، با توجه به اسناد بالادستی و رعایت حقوق شهروندی تحت عنوان اجرای نهضت قیمت تمام شده در بنگاه های دریافت کننده آن، روشن و اعمال گردد.

دانش قیمت تمام شده و اعمال آن در بنگاه ها کمکی شایان به روند اعمال کنترل های بنگاه در جهت ایجاد مزیت های رقابتی و همچنین مدیریت هزینه ها خواهد کرد. از سویی با استقرار سیستم های هزینه یابی می توان به افزایش نظارت (مستقیم و یا غیرمستقیم) و افزایش سطح آگاهی مصرف کنندگان کمک کرد.

چنانچه قیمت تمام شده کالا و یا خدمات در عملیات بنگاه های دریافت کننده یارانه، تعیین و مشخص شود، مرجع پرداخت کننده می تواند سطوح انتظارات خود را نیز راهبری نموده، نظام های پرداخت را با تنوعی بیشتر و هدفمندتر اجرا نماید.

---

*. مسؤول علمی یادداشت؛ Email: [email protected]

امیرعلی فهیمی (کارشناس رسمی دادگستری )-حسابداری وحسابرسی...
ما را در سایت امیرعلی فهیمی (کارشناس رسمی دادگستری )-حسابداری وحسابرسی دنبال می کنید

برچسب : قیمت تمام شده یارانه ها, نویسنده : امیرعلی فهیمی fahimi105 بازدید : 1038 تاريخ : يکشنبه 13 بهمن 1392 ساعت: 11:16

نظر سنجی

تاچه میزان از محتوای سایت راضی هستید؟

خبرنامه